fredag 15. oktober 2010

Iskake med kirsebær!

Jeg er veldig glad i is, og derfor er ikke terskelen høy for å prøve nye ting. I forbindelse med et lite jentetreff har jeg derfor lagd iskake med kirsebær og mørk sjokolade. En god kombinasjon, spør du meg :). Oppskriften fant jeg på passionforbaking.com, eller kakehimmelen som man også kan kalle det!

Bunn:
2 eggehvitter
1 pk Freia makronfyll

Eggehvittene piskes stivt, vend inn makronfyllet. Stekes på 175 grader, ca 20 min

Fyll:
1 boks kremfløte
4 ss sukker
1 ts vaniljesukker
3 dl tyrkisk yougurt (kan erstattes med rømme)
1 pakke kirsebærkompott
100 g marengs
1 plate mørk kokesjokolade

Pisk krem av fløte, sukker og vaniljesukker. Bland inn yougurt, kirsebærkompott og knuste pikekyss/marengs og sjokolade.
Hell fyllet over den avkjølte mandelbunnen, og la stå i fryseren i min 3 timer.
Hell over litt kirsebærkompott over kaken som pynt før servering. (NB: den bør tas opp i litt god tid før servering så den ikke er steinhard... det vet jeg til neste gang :)


- Først lagde jeg feil bunn, pga Freia har endret oppskriftene sine på baksiden av makronfyllpakken. Så ble kaken stående litt  skjevt i fryseren, så kaken fikk en litt "kunstneristisk" form, kan man si. Men GOD det var den... Kommer helt klart til å lage denne igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar