onsdag 13. oktober 2010

Babybesøk og kanelsnurrer!



 I dag får jeg besøk! Av ei nydelig, lita jente som jeg kun har sett på bilder. Gleder meg veldig til å se denne lille mirakeljenta, som snart er fire måneder. Nå veier hun litt mer enn hva min eldste gjorde ved fødsel, utrolig!

Jeg har ikke hatt tid til å bake i dag, men hadde heldigvis noe på lur i fryseren.

Disse kanelsnurrene er utrolig saftige og gode, det var nytt for meg å bruke surmelk i gjærbakst, men det fungerte veldig fint!




Saftige kanelsnurrer
5 dl melk
2,5 dl kefir
50 g gjær
1.3 kg hvetemel
2 dl sukker
0,5 ts salt
1 ts hornsalt

Fyll:
200 g mykt smør
1,5 dl sukker
0,5 dl kanel

- Blandes (jeg bruker stavmikser)

Varm melk og kefir til det er fingervarmt, smuldre inn gjæren. Bland det våte med det tørre.
Eltes godt og lenge.
Sett til heving et lunt sted.

Kjevle to store rektangler, smør utover fyllet, og legg sammen. Skjær opp "strimler" som tvinnes og rulles sammen til "knuter/roser".

Etterheves ca 30 min, pensle med egg.
Stekes ca 15 min på 180 grader!



Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar